Tavasz, vetés, kenyérsütés...

2012-03-26 Cliffbase

Info: tel (hr) 00 385 912200751 Croatia-Dalmatia-Hvar island-Sveta Nedjelja
Este 10 óra! Kellemes észak-keleti szellő fúj. Már langyos, nem csíp úgy mint a télen. A macskák dorombolnak a küszöbön. Megelégedve, hisz reggelre fogtak egy egeret. Diadal ittasan terítették a lábtörlőre. Nincsenek elkényeztetve, de kaptak egy kolbász darabot.
A bázis épül, folyton folyvást. Minden nap beton alá kerül néhány négyzetméter és centikkel nőnek a középkori stílusú kőből rakott várfalak.
Felfuttattam a szőlőt a ház falára. Csodaszép lesz nyáron. De már most is szép, még ha csak a csupasz indák látszanak is.
Tetőket és elő tetőket építettünk, vágtunk sokat láncfűrésszel, bőgött a generátor naphosszat.
Van fekete lyuk, római szennyvíz elvezető rendszer, mélyen a föld alatt. Akár egy várost is felépítek. – Mondta az inas, mosolygott a mester.
Vakoltam és szigeteltem, festettem és gletteltem. Burkolatokat ragasztottam még a felhőkre is. Alkímia, alkímia.
Miróval az öbölben, bokáig érő vízből szedegettük ki a nagyobb és formásabb kavicsokat építő anyag gyanánt. Egyúttal a csónakok propellere sem akad el majd  itt-ott.
Csodálatos a tavasz, minden nap gyönyörködöm, nem győzök betelni. A természet nagyon közel van, teljesen beleolvadok.
A kapri bokrokat már január elején megmetszettem, mostanra százával törnek elő a friss hajtások. A szőlő metszésről és kapálásról valamint az olajfák karbantartásáról ne is beszéljünk. Tiszta munka, tömör gyönyör. De a virágok is szépek. Spárga és ruccola is nő erra arra. Persze ismerem a tuti lelőhelyeket.
Halat eszünk rizzsel, krumplit káposztával. Hagymát a földből, friss zöldségekkel.
Az idő jósok sok jó időt jósoltak a hétre. Úgyhogy fölbe dugtam a gyökereztetett leandereket, és vízbe dobtam a palánta magokat. Csíráztatás időszaka következik, s jövő héten már ültethetem is ki a chilit. Locsolom a mentát és a bazsalikomot. Megérkezett a locsoló idő!
Jelsaban vettem 40 L jó minőségű, sterilizált, tőzeges fekete földet, sok mindent akarok ültetni. Nagy öregek szerint most a hold állása is tökéletes a vető mag szórásra. Hiszek nekik.
Kis kertemet már jó előre felkapáltam és trágyáztam. Minden készen áll a farmerkedéshez, már csak egy jeans kell hozzá stílusosan.

Recept – Házi kenyér, így is úgy is…

Sokat kell kísérletezni ha az ember jó kenyer szeretne csinálni. Mérő poharak, kelesztő anyagok, liszt, víz, cukor, só. Órákat lehet méricskélni, hőfokokat szabályozni a tökéletes munka érdekében. De ha idő szentelünk rá és türelmesek vagyunk akkor az eredmény kiváló lesz.

Én úgy sütöm az egyszerű fehérkenyeret, hogy 1 kg átszitált finom liszthez, két teáskanál sót, harmad zacskó sütőport (3 gr) és 25 dkg vajat keverek. Majd hozzáadom a közel fél liter sörben vagy langyos vízben felfuttatott élesztőt. Ha friss kocka élesztő akkor egy egészet (40 gr) ha pedig instant akkor másfél zsacskót (kb. 10g) szoktam futtatni egy teáskanál cukorral különböző levekben. Az élesztéssel sokat lehet kísérletezni, legrosszabb esetben életre kel a tésztánk akár egy mesebeli szörny. De ha ráérzünk a kelesztés csínyára, akkor biztos a siker.
A tésztát lisztezett munkafelületen 10-15 percig szoktam kézzel összedolgozni. Míg a tiszta közepesen kemény és rugalmas nem lesz. Vigyázzunk, ne elkapjon minket a hév és szakadásig gyúrjuk a tésztát. Az sem jó.
A meggyúrt tésztát harmadolni, negyedelni szoktam és külön-külön is gyúrok rajtuk egyet kettőt.
Majd sütő formákba, meg sütő papírral bélelt tepsikbe helyezem őket és vizes ronggyal letakarva az ágynemű tartóban kelesztem őket órákon keresztül.
Mikor már szép formásak a bucik, 200 fokon előmelegített sütőben (alul légkeveréses), legalább 35 percig sütöm. De 45 percél sem nem kell tovább. Centi mélyen vágjunk barázdákat a tészták tetejére. Keresztben, vagy hosszában? Keressük a stílust.
15 percnél kiveszem őket és alaposan meglocsolom a buksikat vízzel. Az is jó ha egy fémedényben, vizet teszünk a sütő aljára. Sokszor kombinálom a kettőt. Ha a valamelyik forma nem akarna átsülni akkor félidőnél kettévágom, s úgy teszek mintha mise történt volna.
Lehet magvakkal is bohóckodni. Szezám, szotyi, tökmag… Keverjük bele a tésztába, kelesztés előtt. Kedvencem a mandulás kenyér, vajjal.
Zárjuk el a gázt, finoman kenjük meg még egyszer  vízzel vagy vékonyan tojás sárgájával a már átsült kenyereket. S a résnyire nyitott tűzhelyben hagyjuk őket lassan kihűlni. Had szikkadjon. Persze egy-két szelet forrón is lecsúszhat némi fokhagymával és vajjal. De akár oliva olajjal is.
A kenyereket konyharuhába tekerve sokáig tárolhatjuk.
Szoktam fekete kenyeret is is csinálni, az még jobb. Kelljenek a tészták, süssenek a pékek.
Közben dalolok, hangosan:

Gryllus Vilmos – Süt a nap, süt a pék:

Kel a nap keleten, ragyog ránk melegen,
Kel a pék hajnalban, ágyából felpattan.
Kel a, kel a, kel a nap, kel a, kel a pék.
Kel a, kel a, kel a nap, kel a, kel a pék.
Kel a, kel a, kel a nap, kel a, kel a pék.
Kel a, kel a, kel a nap, kel a, kel a pék.

Sütni kell kenyeret, cipót is eleget,
Az este messze még, süt a nap, süt a pék.
Süt a, süt a, süt a nap, süt a, süt a pék.
Süt a, süt a, süt a nap, süt a, süt a pék.
Süt a, süt a, süt a nap, süt a, süt a pék.
Süt a, süt a, süt a nap, süt a, süt a pék


Milyen jó, halihó!

Comments

Fidi said…
Nagyon jó ültetést kivánok, és mégtöbb tiszta, finom jó termést !!! :)
Németh András said…
Köszönöm, drága barátom! :)
Izer Bálint said…
remélem egyszer eljutok hozzád, és a szigetre. Valóságos csodálója vagyok az életednek a munkásságodnak amit kint csinálsz. Azt hiszem valahol bennem is bujkál ilyesmi, persze valószínűleg gyáva vagyok mint a többi ember aki szintén ábrándozik, és álmodozik az életedről, mert csoda.

respekt
bálint
Németh András said…
Húúú, köszönöm Bálint. Jól esik, de tényleg.
Aztán ha eljutsz egyszer, mászunk egyet. Inkább kettőt. :)

Popular posts from this blog

Deep Water Solo trip on Hvar island.

Ó te drága szőlő... Istenem, áld meg a parasztokat!

Kőkorszaki szaki