Lelkiválságra, tavaszi böjt és édes-savanyú rizottó a recept.

2011. március 23. Hvar

Na kire hasonlítok?
Szőr. András admirális
Na had szóljon! Kilábaltam a lelki válságból. Segítségemre volt az Adriai tenger zúgása, a mediterrán naplementék, a baráti beszélgetések és nem utolsó sorban a szülői feddés. Mert hát az anyák mindig tudják, hogy mire van szüksége a gyermeknek.
Csaknem két hete, hogy újra el-szigetelődtem. Ez alatt az idő alatt leírhatatlanul sok minden történt velem. Jót és rosszat beleértve, de inkább jót, legyünk mindig pozitívak.
Pósz Pali barátommal, kedves párjával Cintivel és hű barátommal Kriszel tértem vissza Rousseau-i életemhez, szeretett szigetemre. Sajnos barátaim csak néhány napot maradhattak  és az időjárás nem kedvezett nekik. A március már csak ilyen, hírtelen esők, gyorsan irányt váltó szelek, egyszer felhős égbolt, egyszer napsütés. Azért remélem így is jól érezték magukat.
Vízipipáztunk és főzőcskéztünk, sört és bort is ittunk a hangulat kedvéért. Este pálinka is előkerült, na meg a cigány kocka játék is. Szerencsénkre azért első nap büntettünk néhány utat is, így megvolt a kötelező mászás. Köszönöm, hogy itt voltatok, jó volt veletek együtt mulatni.
Rockers in ferry deck
Gazdám, Miró Szlovéniában van, enyém az egész bázis. Nagyon élvezem, például ha kisüt a nap, teljesen meztelenül szaladgálok a bázison fel s alá. Nem mintha őrült lennék, de nagyon tetszik a magány meztelen formája. Persze azért oda kell figyelni mert ilyenkor is megjelenhet néhány váratlan vendég. Most is jöttek néhányan. Csehek, németek és olaszok.
Munka híján azt csinálok amit akarok.
Korán szoktam kelni, hogy kiélvezhessem az egész napot, annak teljes szépségével, napkeltéjével, napnyugtájával. Reggelire lekváros, pestos vagy simán csak olajos kenyeret eszem, vagy valamilyen tojás félét, omlettet, tükör tojást vagy rántottát . Tojásos reggelimet mindig kínai fűszerrel bolondítom, így a legütősebb. Igazából azért írok ennyit a kajákról mert most kezdődött a böjt időszak és hát  az ember gyarló, mindig arról álmodik amit nem szabad.
Ide nittek kellenek.
Ilyenkor tavasszal mikor a fák rügyezni kezdenek, s az anya föld virágba borul, mindig böjtbe kezdek. Nincsenek különféle vallási vonatkozásai a dolognak, szimplán csak szeretem csinálni, már hagyománnyá vált nálam. Az idei lesz a hatodik böjtöm. Jóságos Gyulabátyám és Csabi papa tanítottak a böjtölés csínjára, bínjára. Minden évben nagyon várom, sokat segített eddigi életem során.  Akár csak a tavaszi nagytakarítás, mikor az egész lakást kiporoljuk, kitisztítjuk a télen felhalmozódott kosztól. Megtisztulok fizikailag és szellemileg is egyaránt. Az év tizenegy hónapjában bombázom a szervezetem rendesen, szegény legalább egy hónapot had pihenjen. Mindig hálás érte nagyon. Tavaly két hónapos volt a böjt, idén csak 40 napot tervezek. Nincsenek szigorú szabályok, a lényeg, hogy kényelmesen eljussak a teljes tisztaság érzéséig, nem csak fizikailag. A böjt kezdete a legdrasztikusabb, ilyenkor elhagyom a hús a kávé a fehér cukor az alkohol és dohány fogyasztását. Ezeket a böjt végéig teljességgel kizárom. Hétről hétre, lassú léptekben, fokozatosan, nagy odafigyeléssel leépítem a táplálkozásomat. A harmadik héten már csak vizet, gyenge teát, rost mentes tiszta gyümölcs és zöldséglevet fogyasztok. Ezután fokozatosan visszaépítem az étrendemet és kisebb változásokkal minden megy tovább a maga jól megszokott rendjén. Későbbiekben részletesebben is kifejtem majd böjtömmel kapcsolatos dolgokat.
Nagyfalas utak építését tervezem
A megtisztulás első napja idén március 15-re esett. Magyarzászló lengetés és kokárda mutogatás helyett inkább túráztam a hegyekben. Felsétáltam a barlang templomhoz és a hegy tetején lévő Sveta Nikola kápolnához. Imádkoztam is, kértem a jó Istent segítsen, hogy töretlen maradhassak a böjtömben és ne hagyjam el önmagam. Gyönyörű a kilátás a hegytetőről, még a messzi Lastovo és Korcula szigetét is látni. Apropó! Korcula szigetről jut eszembe, a minap olvastam, hogy ott született Marco Polo és onnét indult neki a nagyvilágnak. Lassan a vitorlás szezon is beindul, már két vitorlást is láttam az elmúlt héten, amit a téli hónapokban nem igazán.
Imádom a kerti munkákat, senki nem kényszerít rá, mégis naphosszat gazolok, ások, kapálok egyszóval kertészkedem. Falusi házunk kertjében felástam egy nagyjából öt négyzetméteres földdarabot. Kidobáltam belőle a nagyobb köveket és átforgattam a földet háromszor. Jövő héten ültetni fogok répát, patiszont, citromfüvet, bazsalikomot és még néhány speciális zöldfűszert. A magokat már otthon beszereztem. Az összevágott farönköket felhordtam a kert aljából a szobám elé, hogy kéznél legyenek ha netán be kellene gyújtani. Sőt, a Cliffbase-en is kertészkedtem egy kicsit. Metszettem és sziklakertet építettem. Ültettem néhány virágot és megforgattam az itteni szőlőtőkék alatt is a földet. Travelzálgatok, boulder problémákat készítek és oldok meg, gitározom és a halászattal is próbálkozom, nem mellesleg.
Cliffbase és a DWS part szakasz egy része.
Esténként a kandalló tűz mellett festek és internetezem. Rákattantam a letöltögetésre. Filmeket nézek és szoftverekkel kísérletezem, valamint a Cliffbase online marketingese is én lettem. Angol nyelvű reklám és hírleveleket szerkesztgetek, ellenőrzöm a foglalásokat és közben álmodozom. Sorozat függő lettem, kell a pót cselekvés ha már a böjt miatt nem ehetek akármit. Képes vagyok megnézni egymás után akár négy részt is a Darma és Gregből, imádom őket, igazi álom pár, ha úgy vesszük. Na megyek, mert vár rám az üvegtigris három. Nevetés terápiára fogtam magam, hogy minél több endorfint szabadítsak fel a testemben.
Végezetül néhány recept még a böjt időszak előttről.


Édes-savanyú rizottó (Krisz és Andris módra):

Rizst pirítunk oliva olajon, friss citrom levén, rozmaringon, reszelt gyömbéren és hagymán. Mikor a száraz rizsszemek felszívták az értékes olajt, felöntjük vízzel és megfőzzük az egészet. A rizs ezután már önmagában is elképesztően finom lesz. Elkészítjük a ragut amit aztán a rizzsel összekeverünk. Hámozott egész vagy pépes paradicsomot összeforralunk apróra vágott lilahagymával, reszelt gyömbérrel és citrom héjjal, fél deci citromlével, sóval, borssal, rozmaringgal, őrölt köménnyel, bazsalikommal, egy evőkanál mézzel vagy cukorral, darabolt ananásszal és csemege kukoricával. Alaposan összeforraljuk az összetevőket és hozzákeverjük a rizshez (Akár egy előre megvásárolt édes-savanyú mártást is rakhatunk bele, kempingesen). Mennyei, és még a Pósz Pali kacifántos bélműködését is helyre hozta a benne rejlő sok herbária.

Döbbenetes, tejszínes hal-tokány (még otthon készítettem):

Filézett tengeri halat (60-80 dkg) egy-két centis darabokra szaggatunk. Közepes lángon, kevés olajon fehérre pirítjuk a haldarabkákat. Mikor félig átsültek, hozzá öntjük a 8 gerezd apróra vágott fokhagymát, a 2-3 dl főzőtejszínt, 1 dl tejet, reszelt gyömbért és citrom héjat, csipetnyi sót és borsot, 1 dl fehér bort, ha van akkor egy kis reszelt szerecsen diót, végül sűrítés képen egy kis lisztet. Ha minden alapanyag belekerült a serpenyőbe, néhány percig, kevergetés mellett összeforraljuk az ízeket. Tálalás előtt friss petrezselyemmel tovább feszíthetjük a húrt. Vegyes, magvas, kevert salátával vagy kukoricás rizzsel kiváló fogás.

Böjt nyitó ebéd (Hal, bab, puliszka és risz)
Bakalar filé kérgesre grillezve


Kápolna a hegy tetején.

 Sami-simu-machu-pichu, bossanovasegeda.  

Comments

pompás said…
Köszönöm h megemlítettél minket! Nagyon jó kis bejegyzés lett gratulálok. Remélem bőséges napenergia pótolja a be nem vitt energiáidat. Kitartást, erőt, ihletet, rendes vendégeket, jó szelet, apró örömöket kívánok.
Pompás
Kukoricalány said…
Az Onedin családban voltak ilyen szakállak! :-)
Angi

Popular posts from this blog

Deep Water Solo trip on Hvar island.

Ó te drága szőlő... Istenem, áld meg a parasztokat!

Kőkorszaki szaki