Húsvét, kapri bogyó, 180 mászó, tradicionális dalmát receptek...

2011. április 26.

A városi és a falusi gyerek
Kedveseim!
Végre írhatok. Iszonyatos hajtás volt múlt héten, nem tudtam leülni a gép elé. Nem is tudom hol kezdjem, olyan sok jó dolog történt mostanában.
Nagyjából 180 vendég fordult meg a bázison másfél hét alatt. Voltak finnek, csehek, lengyelek, osztrákok, németek, szlovákok, franciák. Rengeteg emberrel ismerkedtem meg. Legnagyobb örömömre Geriszon barátom is meglátogatott. Kiveséztük az élet nagy dolgait, a-tól z-ig. Véget ért a böjt, Geriszon hozott egy egész sonkát. Egy nap alatt kivégeztük. Ahogy a két üveg jó fajta magyar bort is. Leginkább pihentünk és beszélgettünk. Jó volt veled lenni Geriszon.
Geriszon, gyere vissza!
Reggelente hétkor ébredtem. Megpakoltam a táskámat fával és leballagtam a bázisra. Nyolckor kezdődött a munka. Rutin feladataim, felsöpörni, felmosni, asztalokat letörölni, konyhát rendbe rakni, előkészíteni a felelősség vállalási nyilatkozatot, számlát írni, vezetni a beérkező vendégek listáját, kirakni a nyakláncos kínáló táblát, illetve ajánlani a helyi finomságokat a vendégeknek. Mind emellett beindítottam a főzőcske vállalkozásomat is. Csaknem 30 kiló halat grilleztem három nap alatt. A halakat szigorúan félmeztelenül pucoltam, térdig a vízben állva, csak fiatal szingli mászó lányok kedvéért. Volt olyan nap mikor több mint ötven eurot kerestem, persze nem a pucér felső testem miatt. Végre, vége a szegénységnek. Megkérdeztem nagyobb csoportokat (így a finneket és az osztrákokat), hogy szeretnének e dalmáciai finomságokat fogyasztani. Nem kellett kétszer mondani senkinek, azonnal rábólintottak a 120 kunás grillezett halra, blitvás burgonyával.. Órák hosszat pucoltam a halakat, a rákokat. Krumplit pucoltam, cukkínit vágtam, fokhagymát daraboltam, blitvát (mangold) mostam. Megismerkedtem a helyi specialitásokkal. Azt hiszem joggal mondhatom, hogy tökéletes halsütővél lettem. Mindenki megnyalta a tíz úját a dalmát halvacsora után.
Szinte minden nap főzőcskéztem, nagyon élveztem. Miró megtanította a dalmát konyha szigorú titkait. De én az alábbiakban felfedem a titkokat. Nézzünk néhány receptet:

Blitvás burgonya (főleg halak mellé ajánlott köret):

Hogy valójában mi is az a blitva? Magyar nevén mangel (sokan mangoldnak is hívják). Tenyérnyi nagyságú leveleket hozó saláta fajta. A blitvás burgonya elkészítése igen egyszerű.
Megmosunk és felvágunk egy nagy csokor blitvát. Majd szódabikarbónás vízbe addig főzzük amíg összeesik, puhára fonnyad. Sót tilos a vízbe rakni. Mikor megfőtt, lecsöpögtetjük és félretesszük. Jöhet a krumpli. A kockára vágott krumplit megfőzzük (nem kell túl puhára főzni). Finoman villával összetörjük. Nem kell nagyon szétnyomni, csak éppen, hogy megtörjön. Félretesszük.
Egy serpenyőbe apróra vágott, sózott fokhagymát pirítunk sok oliva olajon. Csak néhány perc kell a fokhagymának, nem szabad barnára pirítani. Majd hozzá adjuk a blitvát és a burgonyát a fokhagymás olajhoz. Néhány percig, kevergetés mellett, összeforraljuk az ízeket. Mennyei finomság. Emlékszem, mikor paklenicára jártunk mászni, sosem tudtam mi az a zöld izé a krumplik között. Kérem szépen, az a blitva.

Zöldbabos burgonya (tradicionális dalmát recept):

Ezt a finomságot önmagában is lehet fogyasztani egy tál ételkén, de csak úgy mint a blitvás burgonyát, köretként is tálalják. Az elkészítése teljes mértékig megegyezik az előbbiével.
Szódabikarbónás vízben nagyjából egy óráig főzzük a rusztikusra vágott zöldborsót. Mikor megpuhul, lecsepegtetjük és félretesszük. Megfőzzük a kockára vágott burgonyát és finoman összetörjük.
Egy serpenyőben apróra vágott sózott fokhagymát pirítunk, majd hozzá keverjük a zöldborsót és a burgonyát. Az eljárás ugyanaz mint a blitvás krumplinál az íz mégis teljesen eltérő.

Vacsora

Néhány titok a hal grillezéséről (dalmát style):

A horvátok állítják, hogy ők a legjobbak a halsütésben az egész világon. Lehet, hogy igazuk is van. Legalább is engem meggyőztek. Minden apró részletre oda kell figyelni. A halsütésnél már az előkészületeknél fontos észnél lenni. Nem mindegy, hogy milyen fából lesz majd a parázs. Ahogy az sem mindegy, hogy hogyan pucoljuk meg a halat. Mikor  fát gyűjtünk a grillezéshez figyeljünk arra, hogy száraz, tömör, fehér törzsű fát válasszunk. Ebből lesz csak tartós, jó parázs. A tüzet máglya szerűen, rétegelve rakjuk. Így az alsó fák inkább izzanak mint égnek. Olyanok lesznek mint a brikett.
A halpucolásnál ne mellőzzük kivágni a kopoltyút is. Ha nem vágjuk ki, előfordulhat, hogy keserű lesz a hal. Az a jó grill rács amelyikre rárakódott már néhány réteg zsír. Ha új a rácsunk süssünk rajta valami zsírosat mielőtt rátennénk a halakat. A halat csak és kizárólag teljesen szárazon tegyük a rácsra, és csak sütés előtt néhány másodperccel sózzuk be. Dörzsöljünk durva szemű sót a hasüregbe, és a háton beírdalt részekbe. Egy kis rozmaring és menta is mehet a hal belsejébe.
Sütéskor fa pálcát használjunk a forgatáshoz. Forgassuk a halakat sűrűn, s közben kenegessük oliva olajba mártott rozmaring ággal. A végeredmény pompás. A tökéletes halnak nem törik meg a húsa, nem ragad le a bőre és a szálkát egybe ki lehet emelni belőle.

Karfiol leves (dalmát style):

Lemez borító. :)
A karfiolt apró rózsáira szedjük és leveleivel együtt egy nagy tálba tesszük. Karikára vágott sárga és fehérrépát, petrezselymet, egy egész hagymát héjastul, egy egész fej fokhagymát héjastul és két babér levelet is teszünk a karfiolok mellé. Só, víz és semmi más. Főhet a leves még a zöldségek megpuhulnak. Cérnametélttel tálaljuk.

Rákos, paradicsomos spagetti (dalmát style):

Az apró rákok fejét leválasztjuk finoman a törzsről. Egy két percig főzzük őket, míg a húsuk kifehéredik. A tésztát megfőzzük és félre tesszük. A szószt a következő képen kell elkészíteni:
Apróra vágott, sózott fokhagymát, apróra vágott csilivel, bő oliva olajban megpirítunk. Egy két perc pirítás után hozzáadunk paradicsom pépet és egy deci főző tejszínt. Mikor a szósz összerottyant, mehet bele a rák és végül a tészta is. Mennyei. Több sem kell.

Nehéz volt elfogadnom a dalmát konyha egyszerűségét a magyar zsíros, hagymás, pirospaprikás, fűszeres finomságok után. Imádom a magyar konyhát sosem mondanék le róla de néha az egyszerűbb jobb, szokták mondani. Só és chili. Szinte semmilyen más fűszert nem használnak. Az ember azt hinné a méteres rozmaring sövények láttán, hogy minden ételt ezzel a csodálatos fűszerrel ízesítenek. Ledöbbentem mikor kiderült szinte semmihez sem használják. Esetleg halgrillezéshez.
Ennyit a főzőcskéről.

Feszített menet
Két hete beköszöntött a nyár. Rövidgatyában, meztéláb és félmeztelenül flangálok a bázison fel s alá. Nagyon élvezem, hogy nincsen uniformis. Így főzök, így seperek. Annyi sok szép lány érkezett a bázisra. Távcsővel lesem őket ahogy másznak a falra. Én meg képzeletben mászom utánuk. Megbolondulok a bikinis nőcskéktől, még a kávét is odaégettem egyszer. Egy hetet szinte teljes egészében a bázison töltöttem. Megismerkedtem egy csodálatos lánnyal Natalie-vel. 21 éves cseh leányzó, a szüleivel érkezett és szerencsémre nem volt mászó társa, így kéntelenek voltunk megismerkedni és együtt mászni, bánatomra. Rengeteget beszélgettünk és nagyon jókat másztunk. Kaptam tőle finom cseh söröket.
Esténként őrületes bulikat rendeztünk. Rengeteg borral, sörrel, rakijával, pálinkával és más egyebekkel. Grillezés, beszélgetés, gitározás, dobolás minden volt ami kell. Volt egy jó kis osztrák csapat akik a bázison aludtak de nem a szobákban hanem a szabad ég alatt.  Hoztak dobot és gitárt is. Tábortüzeztünk és énekeltünk. Három napig tartott a daj daj. Negyedik nap végkimerültem. Telihold, gitározás, éneklés, tűztánc, sex on the beach, grillezés, minden volt ami kell.
22-én pénteken hajnali három órakor ébredtem mert a helyiek elhívtak, hogy vegyek részt egy régi húsvéti hagyományukban. A ceremónia Jézus véráldozásáról szólt. Hajnali négykor összegyűltünk a templom előtt. Innét indult a menet a hegyre. Gyertyákkal a kezünkben meneteltünk fel a sziklatemplomig. Ott a helyi pap misét tartott. Majd folytattuk a feszített menetet a szőlő lugasok között egészen Ivan Dolacig, a szomszéd faluig és vissza. Elképesztő volt látni ahogy a nyolcvan éves bácsikák bottal felmásztak a hegyre. Fél óra alatt 600 méter szint különbség, még sport embereknek sem kis feladat. Az emberek énekeltek és szavaltak. Együtt néztük végig a napfelkeltét. Maga a ceremónia csodálatos volt, bár a meghittség elmarad, hiszen utána az összes falubeli férfi a kocsmában kötött ki. Ez ám a hitt hűség.
Húsvéti zarándoklat
Nézzük mi maradt még!
Megismerkedtem a Mamut (mászó felszereléseket gyártó) cég, két felső vezetőjével. Akik annyira megszerettek, hogy kaptam tőlük egy spéci biztosító eszközt. Unalmas óráimban félig elsüllyedt kajakokat vontattam ki csónakkal. Egyik nap egy negyven fős rossz gyerekekből álló csapat jelentkezett be a bázisra. Folyton beborultak a kajakokkal és nem tudtak visszaszállni. Az egyik kajak kis híján el is süllyedt. Mikor a csónakhoz kötöttem már függőlegesen ált a vízben. Miró jó szokásához híven a haját tépte. Itt volt Miro fia, Vhlado is egy barátjával. Velük is jó volt beszélgetni.
Nem utolsó sorban, elsőre megmásztam a Las Vegas nevezetű 7a nehézségű utat. Illetve végre valahára kivégeztem a Desert in You-t 7c+-ért. Igaz már korábban is megmászottnak nyilvánítottam az utat, de volt benne egy szépség hiba ami nem hagyott nyugodni. Most egy másik 7c nehézségű úttal próbálkozom. Idáig egy beleüléssel sikerült.
A kertészkedés már rutinná vált. Locsolok, gazolok, füvet nyírok, gereblyézek folyton. Beérett a capri bogyó. Leszedtem és tenger vízbe áztattam őket, hogy távozzon a bogyókból a keserűség. Néhány nap múlva ecetbe kerülnek, ebben lesznek tartósítva. Ki tudta, hogy a kapri bogyó egy virág amit éppen akkor kell szüretelni mielőtt kinyílna? Ez idáig én sem tudtam.
Lecsukódik a szemem. Jobb is ha most megyek aludni, holnap kezdődik újra a szőlő kapálási szezon.
Csókok a napsütötte szigetemről!


Bossanovalatinfankyetnojazzhipphoptechnofolklorrockandroll




Helyi mászók, vitorlással távoznak. Az anyuk piculáját....





Új nagyfalas utak Sveta Nedjelja hegyein.

Comments

Popular posts from this blog

Deep Water Solo trip on Hvar island.

Ó te drága szőlő... Istenem, áld meg a parasztokat!

Kőkorszaki szaki