Szlóra és fauna, zsalukő és malter.

megkapkolt csónak
Arra gondoltam ma, elsőként bemutatom egy kicsit részletesebb leírással a környezetet ahol élek, s csak aztán írom meg naplószerű lejegyzéseimet.
Szóval. A ház ahol legtöbbször alszom, fent van a faluban ötszázméter szintkülönbséggel ”munkahelyemtől”. Három szintes házban lakunk. Én az első emeleten lakom, Miró a másodikon, a vendégek pedig a felsőn. Mészkő többökből épült autentikus házikó. Nincs külön konyhám, többnyire úgy is a szikláknál főzőcskézünk. Lakhelyemtől, 3 perc járásra van a vegyesbolt, a posta, a turista regisztrációs iroda, templom és a szőlő feldolgozó üzem. A part nagyjából 5 perc. A házhoz tartozik egy nagy kert, tele oliva fákkal, citrom és gránátalma fákkal, levendula és rozmaring bokrokkal, mentával, bazsalikommal, zsályával, citromfűvel. A fűszernövények nőnek mint a búrján. Mint azt már említettem három út vezet a bázisig. Egy az erdőn keresztül, egy  a part mellett, egy pedig a vízen. Legtöbbször csónakkal megyünk, van bőven mit szállítani.
Cliffbase-ben, vagyis ahogy itt hívják Suplja Stina-ban dolgozom a legtöbbet, persze itthon is akad munka bőven. Úgy érzem átvettem a hely szellemét és megtanultam ritmusát. Itt sem működik másképpen mint másutt. Sziklákhoz 9-re szoktam kimenni, előbb úgy sem jön sok vendég. Felsöpröm az udvart, néha fel is mosok, letörlöm az asztalokat, kipakolom a felelősség vállalási nyilatkozatot és regisztrációs adatlapokat. Kiteszem a számlatömböt és Caterina kézi készítésű nyakláncos kínálóját, majd  megszámolom a kasszát. Mindezek előtt persze reggelizem. Csodálatos a látvány bármerre is nézek. A felső szinten oliva fák nőnek. A fal áthajlása miatt sokszor a mászót az ágak között eresztik vissza. A kertben fűszernövények ezrei nőnek, így a zsálya, rozmaring, levendula, bazsalikom, menta, citromfű, salvia is fellelhető. A felső szinten két szobát kínálunk, közös konyhával, alul pedig egy nagyszobát saját konyhával. Fürdeni a kerti slaggal lehet, de már nem sokáig. Több mint kétszáz mászható út van. Mind betyárosan kinittelve, stand pontokkal ellátva. Ezen kívül 300 méter lehet még víz felett travelzálni. Milliónyi aprócska boulder tömböt is felfedeztem már. Földszinten van még egy konyha a személyzet részére. Mindig tiszta, fránya azt a vendéglátós múltamat. Közel a teraszhoz van egy grillező, a legegyszerűbb fajta. Sok halacska megült már rajta. Flóra és Fauna. Állatkert. Rengeteg állattal élek együtt, egerekkel, macskákkal, pockokkal, nyestekkel, kígyókkal, százlábúakkal, pókokkal, cincérekkel, sirályokkal, pintyekkel, harkályokkal, halakkal, csigákkal, hangyákkal, gyíkokkal, méhekkel és még sorolhatnám. Még azt is szeretem mikor halpucolás közben donganak a méhek körülöttem. Nem csípnek meg, tiszteletben tartjuk egymást. Hagyom hogy csipegethessenek a halból, hogy aztán csípésmentesen ehessek. Megbeszéltem velük.
solar power
Na de hogyan is volt ma. Korán ébredtem, 6-kor csörgött az óra. Miróval Vrisnik-be mentünk zsalukövet venni, valamint Jelsa-ba hivatalos ügyet intézni. Nemzeti ünnep miatt a hivatal zárva. Ezt elfelejtette. Sebaj, cappucinóztunk egy jót a főtéren és vásárolgattunk. Benéztünk a halpiacra is hátha találunk valami szépet. Reggelire sajtos bureket, croissan-t és túrós lepényt ettem. Kihasználtam a nagyváros adta bőséges kínálatot. Padlizsánt is vásároltam estére. 9-kor már a kikötőben voltunk és pakoltuk a téglákat a csónakba. Annyit raktunk szegény kis csónakba, majdnem elsüllyedt. Az orrán átcsaptak a hullámok. Két kört kellett tenni 67 tégla miatt. Minden lassabban megy mind bárhol. Mai repertoárom: 20 vödör apró kavics felhordása  az öbölből, 40 tégla a hajóból, 4 zsák cement, 1 zsák kálcium, három láda sör és apróságok. Manuálisan kevertem a betont valamint kalapáccsal lyukakat ütöttem a zsalukövek  aljára.   Vasárnap Miró elutazik 10 napra Szlovéniába azt  mondta addig azt csinálok amit csak akarok, persze a rutin feladatokon kívül. Jó hír csak az idő is maradjon kellemes. Két napja esténként meglátogat minket a bora bora, de nappal továbbra is rekkenő hőség van. Csodás háziasszonyunk Caterina, lencsés, magvas, zöldségleves főzött, sajtot is ettünk mellé. Ebéd után, szieszta alatt összeismerkedtem új vendégeinkkel, Christinával párjával Daniellel és mexicoi barátjukkal Torressel. Hasonló beállítottságú fiatalok mint én. Négyig dolgoztunk, utána halat sütöttünk. Három félét, sügért, kígyó halat és oradeát. Készítettem még egy kis Vinetét (padlizsánkrémet), ahogy azt székelyesen hívjuk. Szenzációs volt a vacsora. Úgy döntöttem ma sokáig kint leszek a szikláknál, hogy kicsit lazíthassak a csillagok alatt. Ittam is egy sört és néztem a csillagokat, gitároztam, tea süteményt majszoltam. Későn értem csak haza, de vettem a fáradtságot és kimostam egy rend ruhát. Ki is teregettem. Szomszédom Dominic, megkért segítsek neki kivinni a pincéből egy hordót. Ajándékba kapta egy palack bort. Egy pohárkával felhajtottam belőle. Ájultan zuhantam az ágyba.

Recept:


Vinete (Padlizsánkrém)

Hozzávalók: 2-3 db padlizsán, hagyma, fokhagyma, petrezselyem, citrom, oliva olaj, só, bors

Két három darab padlizsánt egészben meggrillezünk sütőben, tűzön vagy serpenyőben. A külső háját nyugottan meg lehet egy picit égetni, ettől füstösebb íze lesz. Miután puhára sütöttük, fa késsel kikaparjuk a belsejét egy vágódeszkára, ahol aztán össze vagdossuk. Egy tálban hozzá keverjük az olajat, apróra vágott hagymát és fokhagymát, egy citrom levét, és a finomra vágott petrezselymet, a sót és a borsot. Jól elkeverjük és már készen is van. Kenyérre kenve, vagy köretnek bármihez kiváló. Kellemes fogyasztást. 

Comments

Popular posts from this blog

Deep Water Solo trip on Hvar island.

Ó te drága szőlő... Istenem, áld meg a parasztokat!

Kőkorszaki szaki